donderdag 4 september 2008

Gekneusde rib? Hak Kwai Oil


De werking van deze olie lijkt op het eerste gezicht op de zoveelste nieuwe Tijgerbalsem of Shiling Oil: verlichting van lichte pijnklachten in spieren of gewrichten, bij rugpijn, arthritis en verstuikingen. Er is daarnaast een specifiekere werking beschreven: Zeer effectief bij diep gelegen kwetsuren, waarbij de olie het vermogen heeft door dikke spierlaag te dringen.

Bijvoorbeeld bij een gekneusde rib, normaal gesproken een blessure die wel twee tot drie maanden klachten kan geven. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het inderdaad zéér effectief is. Na jaren dacht ik dat het een goed idee was een oude passie op te pakken, Indonesische vechtkunst Pencak Silat.. ging op zich wel lekker maar de tweede les had ik na een potje sparren een gekneusde rib en teen/middenvoet.

Ik kwam de Hak Kwai op het spoor in een fase dat de rib maar niet volledig wilde genezen. In vakliteratuur kwam ik tegen dat Hak Kwai zwarte geest betekent, een verwijzing naar gestagneerd zwart bloed, dat zich in de diepe weefsellagen bevindt. Met een weekje smeren was de rib volledig pijnvrij. Deze diepe en krachtige circulatiewerking maakt de olie ongeschikt om toe te passen bij zwangere vrouwen en kinderen onder twee jaar.

De gebruiksaanwijzing geeft bovendien aan dat als men Hak Kwai onder een bandage of tape toepast, dit niet te strak moet zitten. Het is trouwens binnen de tcm (traditionele chinese geneeskunde) gebruikelijk om dit niet te doen, strak tapen op een zwelling is meer een westerse aanpak.